Jak pracovat s dětmi s SPU?

Vzhledem k dysgrafii žáka se doporučuje:

  • linkované sešity do všech předmětů,
  • pomocné linky a pomocné podložky,
  • čtverečkované sešity (matematika),
  • vhodné pero,
  • umožnit psát některé úkoly na počítači,
  • umožnit občasné ofocení zápisů od spolužáků,
  • umožnit vkládat do sešitů průpisy přes kopírovací papír (propisuje spolužák),
  • tištěné texty připravuje vyučující,
  • vlepování textů do sešitů (žák má vždy u sebe lepidlo na papír),
  • projevovat shovívavost při hodnocení písemného projevu,
  • tolerovat nečitelnost textu,
  • tolerovat grafické nepřesnosti v geometrii,
  • tolerovat neúhlednost prací ve výtvarné výchově.

Vzhledem k dyslexii žáka se doporučuje:

  • číst denně nahlas nejdéle 1/4 hodiny (u starších i déle),
  • zamezit tzv. „tichému skladu“, kdy si žák slovo nejdříve pročítá několikrát pro sebe,
  • žák při pročítání textu sleduje očima řádek a na požádání ukáže právě pročítané slovo,
  • číst vždy nový text,
  • číst kratší texty – povídky, encyklopedie atd.,
  • nenutit žáka k několikanásobnému pročítání stejného textu (cvičí se tím paměť, ale ne správné čtení),
  • číst s okénkem na celý řádek (okénko je shodné s výškou písma – žáka „neruší“ text v okolí),
  • umožnit slabikování u víceslabičných slov,
  • připravit učebnice, ve kterých jsou již předem naznačeny obloučky pod víceslabičnými slovy,
  • připravit texty na vlepení,
  • nenutit žáka k hlasitému čtení před celou třídou,
  • zkoušet žáka na čtení pouze na předem dohodnutou část textu,
  • zkoušet žáka ústně,
  • vyhýbat se textům, které žák neměl možnost předem si pořádně pročíst,
  • slovně hodnotit,
  • omezit zápisy do čtenářských deníků,
  • povolit dočítání knih rodiči – ústní převyprávění obsahu později,
  • žák má vlastní diktafon (učí se později poslechem),

Vzhledem k dysortografii žáka se doporučuje:

  • mít zpracované přehledy mluvnického učiva na tabulkách, které bude zakládat do fólií,
  • tabulky bude mít zpracované s pomocí učitele českého jazyka,
  • mluvnické učivo bude redukováno,
  • bude preferováno ústní zkoušení,
  • bude využíváno průběžného slovního hodnocení,
  • známkou bude žák hodnocen pouze tehdy, jestliže se úkol tzv. povede,
  • budou se hodnotit právě probírané mluvnické jevy – ostatní chyby se budou tolerovat,
  • bude se hodnotit o jeden stupeň lepší známkou,
  • bude se hodnotit součtem chyb,
  • nebudou se hodnotit chyby z nedostatku času,
  • žáku se vždy poskytne delší čas na přípravu všech úkolů,
  • bude se vyzdvihovat i sebemenší úspěch, bude hojně využíváno pochval.

Diktáty:

  • budou kratší o 2 – 3 věty (možnost delší doby na opravu),
  • budou předem připraveny (i jako domácí úkol),
  • sešit bude sbírán u tohoto žáka jako poslední,
  • budou probíhat občas jinou formou než u ostatních spolužáků (diktát – doplňování).

Opis, přepis:

  • psát práce na počítači (hlavně v souvislosti s dysgrafií).

Mgr.Ivana Tesařová,speciální pedagog


Nástroje pro stránku