Zrakové vnímání

Již dvouleté dítě je schopno identifikovat předmět nebo osobu nezávisle na barvě, postavení, vzdálenosti nebo dopadu světla. V tomto věku pozná dítě známou osobu obrácenou k němu čelem, zády i z boku. Pozná, že hrníček je hrníček, i když je obrácen dnem vzhůru. Pozná květinu, která je ve váze nebo zavěšená květem dolů. Ve druhém a třetím roce života si dítě může prohlížet obrázkovou knížku vzhůru nohama, aniž by mu to vadilo, nebo by mu to dokonce bylo nápadné, později si uvědomuje, že lidé, stromy, zvířata stojí nebo chodí po zemi, a proto si obrázek, který se mu dostane do ruky vzhůru nohama, obrátí.

Zrakové vnímání se rozvíjí od narození dítěte. Tato funkce je jedním z nejdůležitějších činitelů při nácviku čtení a psaní. Při cvičení zapojujeme co nejvíce smyslů a funkcí, které ve vývoji opožděné zrakové vnímání podporují. Současně je zapojena i řeč, motorika, paměť, myšlení, minulá zkušenost. Cvičení jsou rozdělena do několika oblastí, které se vzájemně prolínají.

Na začátku výuky čtení a psaní mají mnohé děti problémy se zrcadlovým písmem nebo záměnou písmen (d-b, b-p, m-n, k-h, S-Z, L-J). Může jít i o nižší školní zralost těchto dětí. O dyslexii však mluvíme, když tyto obtíže přetrvávají ještě po několikaměsíčním nácviku čtení.

Rozlišování barev a tvarů– Poznávání jedné barvy, spojování zrakového vjemu s pojmenováním a s charakteristickým předmětem (žlutá jako sluníčko).

Zraková diferenciace (rozlišování)

Zraková analýza a syntéza– Skládání rozstříhaných obrázků (např. pohlednice).

Zraková paměť

Rozlišování figura – pozadí

Rozlišování reverzních figur

Cvičení očních pohybů při čtení

Postřehování

V současnosti existují počítačové programy, které nabízejí velkou škálu cvičení pro rozvoj zrakového vnímání. Pro děti je tato činnost velice přitažlivá, ale vždy by měla být pouze jako doplněk a časově omezená. Sedavá činnost při návratu ze školy by měla být minimální.

Cvičení pozornosti a zrakového vnímání

Cílem těchto cvičení je rozvinout postřeh, pozornost, představivost, které jsou velmi důležitými předpoklady pro zvládnutí školních nároků.

Rozlišujeme předměty v okolí – dítě v místnosti ukáže na všechny věci kulaté, věci dřevěné, červené apod., venku potom může hledat stejně barevná auta, auta podle značky atd.

V krabičce mezi velkými knoflíky hledáme malý, mezi modrými kuličkami červenou, mezi stejnými kostkami jednu odlišnou tvarem atd.

Třídění – podle barev, velikosti, materiálu (kostky, knoflíky atd.)

a) Ze zápalek postavíme několik stejných obrázků (domečky, vláčky apod.), z nichž pouze jeden je úplný a u ostatních vždy některá ze zápalek chybí. Dítě potom chybějící zápalky doplňuje tak, aby všechny obrázky byly úplné. Tuto hru můžeme hrát i naopak – dítě nám postaví jeden kompletní obrázek a jeden neúplný a my „hádáme“, kde chybí zápalky.

b) Stejně tak lze předkreslit vedle jednoho úplného obrázku několik neúplných, které má dítě dokreslit.

Vyhledat mezi několika obrázky stejné – použijeme obrázky z Pexesa, vybereme však zpočátku pouze čtyři dvojice, potom osm. Pokud se dítěti třídění obrázků daří bez velkých problémů, zahrajeme si s ním hru podle návodu – začínáme opět s menším počtem dvojic. Rozstříháme jednoduchý obrázek (pohlednici) na 2 – 3 kusy a dítě je skládá dohromady.

a) Skládáme pohlednici rozstříhanou nepravidelně na více kusů.

b) Máme-li obrázkové kostky, použijeme tuto stavebnici.

Mgr.Ivana Tesařová,speciální pedagog