Rozvoj jemné a hrubé motoriky

Rozvoj tzv. hrubé a jemné motoriky, to znamená hrubých a jemných pohybů, jejich koordinace, celkové pohyblivosti, obratnosti je jedním z nejdůležitějších předpokladů pro zvládnutí schopnosti psaní. Určitá neobratnost neovlivňuje pouze psaní, ale působí i na výkony ve výtvarné výchově, pracovním vyučování, tělesnou výchovu, úpravu sešitů a ovlivňuje geometrii. Je to bohužel ve velké míře dáno také životním stylem dnešních dětí. Až příliš mnoho času tráví doma u počítače, televize. Inklinují k pasivním činnostem. Po zvládnutí chůze se dítě zdokonaluje v manipulaci s předměty v tzv. jemné motorice. Sem patří pohyby rukou a prstů, ale i oční pohyby např. při čtení. V případě, že je motorika porušena, je často porušen i vývoj řeči. Projevuje se ztuhlostí mluvidel tj. artikulačních orgánů. Je vidět, že škála možných potíží je opravdu velká. Proto pomozte svému dítěti, aby mohlo prožívat ve škole úspěch, tak důležitý pro radostnou a úspěšnou školní docházku.

Rozvíjení hrubé motoriky

Hrubá motorika zahrnuje pohyblivost celého těla. Musíme sledovat i koordinaci jednotlivých pohybů. Zdokonalování hrubé motoriky provádíme při chůzi, běhu, poskocích, při hrách s míčem.

Příklady cvičení:

Rozvíjení jemné motoriky:

Cvičení jemné motoriky ruky a prstů je stejně důležité jako rozvíjení celkové motoriky. Vyplývá to nejen z potřeby připravit dítě na psaní, ale i úzké souvislosti funkce ruky a řeči. Je dokázáno, že když vývoj pohybů prstů odpovídá věku dítěte, tak i vývoj řeči je v normě, ale když vývoj prstů zaostává, opožďuje se i vývoj řeči, přesto, že i celková motorika může být normálně vyvinutá.

Příklady cvičení:

Pohybové hry:

1. Desetkrát přeskočit švihadlo snožmo.

2. Devětkrát přeskočit švihadlo se střídáním pravé a levé nohy.

3. Osmkrát přeskočit pouze po pravé noze.

4. Sedmkrát přeskočit pouze po levé noze.

5. Šestkrát přeskočit snožmo, ale se zkříženýma nohama.

6. Pětkrát přeskočit snožmo, ale točit švihadlo dozadu.

7. Čtyřikrát přeskočit se střídáním přeskoku snožmo a se zkříženýma nohama.

8. Třikrát přeskočit švihadlo po jedné noze – pravé, ale točit švihadlo dozadu.

9. Dvakrát přeskočit švihadlo po jedné noze – levé, ale točit je dozadu.

10. „Vajíčko“ – přeskočit švihadlo snožmo, ale ruce se švihadlem jsou před tělem zkřížené. Tato „školka“ se dá obdobně hrát s míčem i s gumou. Systém ubírání od deseti k jedné je stejný s přizpůsobením cvičebního náčiní.

Další příklady cvičení jemné motoriky

Cílem těchto cvičení je rozvinout pohybovou dovednost ruky, která je jedním ze základních předpokladů psaní ve škole.

Každodenně: Trénujeme zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček, zapínání zipu, děvčátka oblékají panenky, chlapci „montují“. Dáme možnost k navlékání korálků, knoflíků na nit s jehlou, k dispozici mohou být i dětské hry typu mozaiky.

Vlastní cvičení: (před každým cvičením kresebného projevu necháme dítě uvolnit ruku. Ve vzduchu si zkouší pohyb, který potom bude kreslit, např. před „klubíčky“ krouží apod.)

Při cvičení kresebných dovedností zkouší dítě, opět nejprve ve stoje, na větší papír kroužit volnou rukou (různě velká klubíčka). Kreslení vlnovek zleva doprava na velký papír (vlny na moři..). Opět dítě vystřihuje různé geometrické obrazce, vybarví je a spolu s pomocí rodiče sestaví a nalepí na čtvrtku papíru libovolný obrázek (domeček spolu se stromem apod.).

Mgr.Ivana Tesařová,speciální pedagog