Matematické představy
Cílem těchto cvičení je zvládnout základy pro utváření matematických pojmů. Nacvičujeme srovnávání velikostí, porovnávání množství, pojmy stejně, více, méně, poznávání prostorových a časových vztahů, orientaci v počtu do 10.
Určování množství:
Porovnávání množství pomocí grafického znázornění:
Nakreslíme před sebe řadu koleček (4 – 5), vedle potom řadu čtverečků tak, aby dítě jednotlivé dvojice mohlo spojovat čarami. Po spojení se ptáme: „Kterých obrázků je víc?“ Při nestejném množství geometrických obrazců potom zůstanou nadpočetné obrazce a dítě si názorně uvědomuje pojem množství.
Hrajeme „Člověče, nezlob se.“ (Cvičení orientace v počtu do 6).
Na volný list papíru nakreslíme kolečka, čtverce, trojúhelníky. Z nich jeden vždy vyplníme určitým počtem puntíků (např. čtverec dvěma, kolečko třemi, trojúhelník čtyřmi). Dítě má potom ostatní volné obrázky doplnit stejným počtem puntíků (všechny čtverce dvěma atd.).
Nakreslíme určitý počet geometrických obrazců na jeden řádek vedle sebe (např. pět koleček, pod to na další řádek tři čtverce apod.) a dítě potom kreslí stejný počet samo.
Cvičíme pojmy nahoře, dole, uprostřed:
Vezmeme nějaký předmět a dáváme jej na různá místa stolu. Dítě říká: „Je na stole, pod stolem atd.
Nakreslíme jednoduchý obrázek nebo vodorovnou čáru a na ni potom barevné kolečko, jiné pod ni a dítě říká: „Je nad čarou, pod čarou“ atd. Stejně můžeme použít jednoduchý obrázek z dětské knihy či časopisu („Řekni mi, co vidíš nahoře? Kde je nakreslen …na obrázku?“)
Orientace v číselných vztazích v oboru do 10:
Jeden, dva, tři, čtyři, pět, šest, sedm, osm, devět,
zavřete si chaloupku, vleze vám tam medvěd.
Připravíme si tři papíry. Na krajní nedáme nic a na prostřední čtyři knoflíky. Na první volný papír potom dítě dá méně knoflíků než je na prostředním, na třetí potom knoflíků víc. Potřebujeme minimálně 12 knoflíků.
Učíme dítě hrát hru „Domino“.
Seřadíme do řady 10 kostek různých barev a ptáme se: „Kolikátá kostka je červená?“ „Podej mi čtvrtou kostku!“ (pátou, druhou, první, poslední, hned za první, hned před třetí, všechny za druhou, všechny před čtvrtou apod.)
Pokoušíme se navodit základní početní operace pomocí názoru: „Když máš dvě kostky (dítěti kostky nejprve skutečně dáme), kolik budeš mít kostek, když ti jednu přidám?“ (vezmu). Použijeme maximálně 10 kostek.
Pokud dítě pomocí kostek pochopí podstatu sčítání a odčítání, zkoušíme to samé bez kostek. Díte se pokouší kostky si jen představovat. Při tomto cvičení nepřekračujeme počet 5.
Mgr.Ivana Tesařová